Bolestí kolene trpí velká část populace. Může nás postihnout v jakémkoli věku jako následek úrazu nebo dlouhodobého přetěžování. Bolest v koleni je také potíž, se kterou pacienti přichází za ortopedy nejčastěji. Pokud vás zajímá, jak bolesti kolene předejít a co dělat, pokud se objeví, připravili jsme pro vás souhrnné informace.


Co nejčastěji způsobuje bolest kolene?

  • Nadváha. Bolest v koleni se nejčastěji objevuje právě kvůli přetížení kloubů, důležité je proto dbát na zdravé BMI.
  • Nadměrné sportování. Podle americké studie (AAOS) bychom měli ve městech nachodit denně maximálně 10 tisíc kroků. Nadměrné otřesy v koleni, které si způsobujeme nepružnou obuví na tvrdém povrchu, rychleji opotřebovávají chrupavky a vazy a projevují se právě bolestí v koleni.
  • Vychýlená osa končetiny – nohy tzv. do „X“ (valgozita) nebo „O“ (varozita).
  • Vrozená kloubní vada
  • Zděděné predispozice k artróze
  • Bolesti v koleni se objevují i vlivem prostého stárnutí. Od 40 let věku už máme pravděpodobně nachozeno na 50 milionů kroků – a to už je nějaká zátěž.

Vyosení kolena při kolapsu klenby způsobuje značné opotřebení kloubu

Srovnání osy končetiny při správném zvolení vložky Formthotics.


Co dělat, když máte bolesti kolene?

Úraz a bodavá bolest v koleni 

Po úrazu kolene většinou cítíme ostrou bolest a jen těžko se dokážeme na nohu postavit. Většinou se jedná o poranění vazů nebo menisků a v některých případech může být nutná operace. Doporučujeme proto vyhledat pomoc co nejdříve. 

Dlouhodobá bolest nebo otok kolene

Pokud nejsou bolesti úrazového rázu a přesto koleno bolí déle než 2 týdny nebo dojde k otoku, je vhodné opět vyhledat lékařskou pomoc.

Ve všech případech platí, že jakmile pociťujete bolesti kolene, doporučujeme navštívit ambulanci specialisty – ortopeda. Ten vás vyšetří a doporučí vhodnou léčbu – fyzioterapie, rehabilitace nebo v akutních případech i operaci.


Další doporučení k léčbě bolesti kolene

Fyzioterapie. Kromě samotné léčby, kterou vám doporučí ortoped či jiný specialista, doporučujeme kolena také pravidelně zpevňovat, posilovat a protahovat. Ze začátku je dobré navštívit fyzioterapeuta, který vám poradí správné cviky. 
Nepřetěžování. Hlídejte si také tělesnou váhu. Každé kilo navíc se přenáší na zatížený kloub a projevuje se akutnější bolestí v koleni. 

Ortopedické vložky. Používejte kvalitní obuv a dobré ortopedické vložky (ideálně Formthotics), které za vás pohlídají správné postavení nohou.
Kloubní výživa. Prodiskutujte se svým lékařem také možnost viskosuplementační léčby – kloubní výživy gelovou injekcí, která prodlužuje životnost kloubu.


Prevence: Jak předcházet bolesti kolene

Pro všechny váhonosné klouby (kyčel, koleno, hlezno) však platí, že nejdále dojdete s prevencí.  Dodržováním těchto jednoduchých pravidel vycházejících ze zásad zdravého životního stylu zásadně snížíte riziko onemocnění kolenního kloubu.

  • Zdravá tělesná hmotnost. Snažte se dosáhnout správné váhy, přetížení kloubů je nejčastější příčinou bolesti kolene.
  • Přirozený pohyb. Snažte se zpevnit svaly kolem kloubu mírnou a pravidelnou aktivitou. Vybírejte si ale sporty, při kterých nedochází k nadměrnému zatěžování kloubů, např. plavání, cyklistika, dlouhé procházky či běžkování. Vyhýbejte se naopak běhu na dlouhou trať či jiným prudkým pohybům na tvrdém povrchu.
  • Vyvážená strava. Dbejte ve svém jídelníčku na správný přísun vitamínů, a to zejména vitaminu C, který podporuje tvorbu kolagenu a má protizánětlivé účinky.
  • Pitný režim. Správná funkce kyčlí vyžaduje přítomnost kyseliny hyaluronové v kloubní tekutině. A ta pro své fungování potřebuje dostatek vody.
  • Kloubní výživa. Kloubní maz je důležitá tekutina v kloubu, která snižuje tření a vyživuje chrupavku. Její nedostatek lze nahradit kloubní výživou – viskosuplementací.