Bolest nohou, Nečastěji si ji lidé spojují s namoženými svaly a bolestí zad a přičítají ji zejména dráždění míšních nervů. Bolest nohou může ale mít i jinou příčinu. Tady jsou nejčastější z nich!


Příliš vysoké podpatky

V zásadě lze říct, že na podpatcích chodíte jak po špičkách. Dle podiatrické společnosti „mohou podpatky vyšší než 6cm způsobit až sedminásobně vyšší tlak na bříška nohu, než boty s nizkým podpatkem“. Při dlouhodobém užívání je nelze vyloučit kolaps příčné klenby nebo dokonce stresovou zlomeninu.


Boty s úzkou špičkou

Patří ke společenským zvyklostem a dělají krásnou nohu. Ovšem pokud netrpíte genetickou formou hallux valgus, neboli vybočený palec. Úzká špička deformuje přední nohu a pomáhá k jeho tvorbě.


Úplně špatné boty

Špatně padnoucí obuv nebo nekvalitní bota je to nejhorší co si vaše noha zaslouží. Dbejte na správný výběr obuvi a nikdy ji nedpoceňujte. Bota vás nesmí tlačit, prostor ve spičce by měl být 1cm a nesmí se vám vyzouvat.


Nadměrná tělesná váha

Pokud jste přibrali na váze, jistě to vaše nohy pocítí! Nohy fungují jako podstavce vašeho těla a díky klenbám fungují jako pružiny. Při nadbytku tělesné váhy se podélná klenba propadá, noha přestává pružit a vaše vazy a svaly se přetěžují.


Neprotahujete nohy

Jistě jste už několikrát slyšeli, že se máte před a po cvičení řádně protáhnout. A tato poučka platí dodnes. Neprotažené svaly se totiž zkracují a ztrácejí svou funkci. Zhoršuje se vám stabilita, sniží se svalová síla a noha se brzy unaví. Často tak můžete trpět bolestí Achilovy šlachy nebo plantární fasciitidou.


Bolí vás kyčel nebo koleno

Pokud vás například bolí levé koleno nebo kyčel, více pak chodíte po pravé noze a ani si to třeba neuvědomujete. V tomto případě se léčba musí zaměřit na primární příčinu.


Nadměrná tělesná zátěž

Pravidelným cvičením se snažíme udržet v kondici. Je ale důležité správně a dobře cvičit, abychom si spíše neuškodili. Pravidelným běháním určitě zhubnete, ale nezapomeňte že nohy na tak velkou zátěž nejsou přizpůsobené. Je tedy důležité dbát na správnou techniku běhu a kvalitní obuv s ortopedickou stélkou. Ideálně vložky Formthotics, které jsou speciálně upravené pro vrcholové sportovce a snižují tak riziko poranění.


„Víte že, člověk za celý svůj život ujde přes 100 miliónu kroků“ ?


Zarostlý nehet

Špatnou pedikúrou si můžete zastřihnout okraj nehtu tak, že vám začně zarůstat. Zarostlý nehet se projevuje prudkou bolestí na dotek, zarudlou kůží kolem nehtu a sekrecí hnisu.


Ploché nohy

U ploché nohy klesá nožní klenba. Plochá noha ztrácí svou pružnou funkci a je velmi rychle unavená. Přetěžuje převážně vnitřní kotník, kolena, kyčle a bývá častou příčinou bolestí zad. Prevencí plochonoží je správné obouvání a anatomické stélky (ideálně samotvarovatelné)


Vysoký nárt

Vysoká klenba je opak ploché nohy, ale i to je anatomicky nesprávné. U vysokého nártu dochází k přetěžování paty a předonoží. Bývá častou příčinou plantární fasciitidy, patní ostruhy a kladívkových prstů. I zde se musí dbát na měkkou obuv se stélkami přímo na míru.


Stojíte dlouho v práci

Číšník, kuchař, kadeřník, poštovní doručovatelka a mnoho další profesí jsou přetěžované dlouhodobým několikahodinovým stáním. Můžete tak trpět otoky, záněty a křečemi v nohách a lýtkách. Pomáhají ledové obklady, protahování a dobré obutí.


Máte neurologické problémy

Někdy se bolestmi nohou skrývají různé nemoci jako polyneuropatie. U tohoto onemocnění jsou boleti klidové a noční. V tomto případě je vhodné navštívit neurologa.


Máte cukrovku

Cukrovka má neblahý vliv na cévy. Dochází k poruše mikrocirkulace v nohách a ta má za následek bolest. K vyloučení tohoto problému vám praktický lékař změří hladinu cukru v krvi