Bolest ramene může mít celou řadu důvodů. Může být na vině například zánět šlach (bursitida, tendinitida), natržením šlachy nebo osteoartróza, která může vést k bolesti a nepříjemným pocitům v rameni.

Ramena jsou náchylná k různým zraněním, natažení nebo natržení vazů až bolestivému ztuhnutí, kterému se říká zmrzlé rameno


Bolesti subakromiální bursy (tíhového váčku)

Bolest v rameni může být způsobena bursitidou, neboli zánětem tíhového váčku mezi kostí a měkkými tkáněmi nad ní. Při zánětu zánětu tíhového váčku (kdy se ve váčku s tekutinou, který usnadňuje pohyb zmenšením tření v ramenním kloubu a který se nazývá bursa, vytváří nadměrné množství tekutiny) je nástup nepříjemných pocitů zpravidla pomalý a může se vám špatně spát na boku na straně postiženého ramene.


Poranění rotátorové manžety

Rotátorovou manžetu si lze představit jako svalový korzet napomáhající spolu s kloubním pouzdrem a deltovým svalem udržet ramenní kloub ve správném postavení. Má nezastupitelnou roli pro neomezený pohyb ramene v plném rozsahu. Manžeta je tvořena spojením šlach čtyř svalů, jejichž hlavní význam spočívá ve vykonávání rotačního pohybu pažní kosti. Bolesti ramena se mohou projevit zánětem nebo opotřebením šlachy, jež se rozvíjejí postupně v důsledku nadměrného zatěžování. Bolest se může objevit, když se natrhne šlacha v důsledku zranění nebo dlouhodobého přetěžování. Jak stárneme, naše šlachy oslabují, a tak je výskyt těchto bolestí častější.


Zmrzlé rameno (frozen shoulder)

Syndrom nejčastěji vzniká opakovanými mikrotraumaty (nepozorovatelná poranění) dochází k postižení šlach a jejich úponů. V tomto případě dochází po bolestivé akutní fázi k pozvolnému tuhnutí ramene – tzv. zmrznutí. To je způsobeno reakcí vazivového pouzdra kloubu na postižení.

Příčin bolestí a ztuhlosti ramene existuje celá řada:

  • úraz ramene, jeho přetížení nebo prochladnutí,
  • degenerativní nebo zánětlivé příčiny,
  • infekční a neurologické příčiny.


Prevence – jak předcházet poranění ramene

Rameno je nejpohyblivější kloub v těle. Je to kloub závěsný a je tedy závislý na okolních měkkých tkáních – svalech, šlachách a vazech. Proto je důležité se věnovat především těmto strukturám.

  • Strečink a zahřívání před fyzickým výkonem
  • Zpevnění ramenního pletence posilováním ramenních svalů – deltový sval, mezilopatkové svaly, trapézový sval
  • Neposilovat s těžkými činkami
  • Cvičit se zátěží vlastního těla, dodržovat pravidelné přestávky při opakovaném cviku
  • Chránění kloubů. Užívání polstrovaného měkkého nábytku, ochranných pomůcek na klouby, vhodné obuvi, apod.

Objednávkový formulář

    Potřebujete se objednat na vyšetření? Volejte na telefon 797 994 362 nebo nám napište email info@orthomedica.cz anebo nás můžete kontaktovat přes tento formulář a my se vám co nejdříve ozveme. Společně se pak domluvíme na dalším postupu.