Křeče v lýtkách, bolesti kloubů, hlavy nebo krční páteře. Taky to dobře znáte? Krátkodobě se to dá vyřešit analgetiky, ale co když problém přetrvává déle? Možná, že původ vašich bolestí spočívá na místě, kde byste ho vůbec nečekali. Ploché nohy trápí stále víc a víc lidí, přitom většinou stačí jen drobné změny, aby se problém uspokojivě vyřešil.

Týká se problém plochých nohou i vás?

Ale než vám to prozradíme, zkuste si doma udělat malé cvičení. Až budete vylézat z vany nebo ze sprchy na mokrou podlahu, záměrně našlápněte tak, abyste mohli pozorovat otisk své nohy.

Za normálních okolností se noha dotýká země jen plochou pod prsty,  vnější stranou a patou, což jsou jediné části, které byste v ideálním případě v otisku nohy měli pozorovat. Pokud ve stopě nacházíte otisk i dalších částí chodila, pravděpodobně už došlo k oslabení některých svalů či uvolnění vazů, a ty způsobily pokles nožní klenby. A problém plochých nohou je na světě.

Fyziologický otisk nohy na LED podoskopu

Druhá možnost, jak doma své nohy otestovat, je malý fyzioterapeutický cvik. Postavte se bosou nohou na podložku a zkuste se co nejvíc předklonit. Máte pocit, jakoby se prsty u vašich nohou pokoušely “zachytit” nebo se na jejich pohybu změna těžiště nijak neprojevila? Pokud se prsty aktivovaly a pokrčily, problém pravděpodobně nebude tak vážný. Pokud naopak prsty zůstaly bez větší aktivity, na vině jsou oslabené chodidlové svaly.

Na stanovení přesné diagnózy to samozřejmě nestačí, cvičení vám však poslouží alespoň jako první krok, pokud váháte, zda ortopeda vůbec navštívit.  Objednat se můžete i do naší ordinace na Praze 9.

Ploché nohy zadělávají na problém

Nejde přitom o maličkost. Ploché nohy totiž mohou ovlivňovat i vzdálené části těla. Noha sama o sobě je velice složitý mechanismus. Na relativně malém prostoru se nachází 26 kostí, 33 kloubů, 12 šlach a 18 svalů, které když správně fungují, umožňují vám bez problémů chodit, běhat a držet vzpřímený postoj. Stačí ale malá chybka a tento dokonalý hodinový strojek začne zadrhávat.

Ploché nohy způsobují i změnu postavení osy páteře, čímž dochází k přetěžování kloubů (a z toho plynoucí bolesti třeba kolene nebo kostrče). Změněná osa páteře může narušit i některá nervová spojení, což přináší bolesti hlavy a krční páteře.

Čtyři stupně potíží

Existují tři stupně plochonoží a pak něco, čemu se říká vysoký nárt – tedy přesně opačný problém, který je ale neméně významný.


Vysoký nárt znamená, že se noha opírá jen v oblasti prstů a záprstních kostí, zatímco střed chodidla se nezatěžuje vůbec. V otisku takové nohy tedy uvidíte prsty a pak až patu, středová část úplně chybí. Jedinci s vysokým nártem nadměrně zatěžují klouby v záprstních kůstkách a prstech u nohou.

Pokud se vrátíme zpět k problémům plochých nohou, pak první stupeň, tedy ten nejmírnější, znamená, že je noha zploštělá pouze při zátěži. Ve své stopě to poznáte podle toho, že je noha mírně rozšířená ve středové oblasti.

Druhý stupeň plochonoží je o něco vážnější, pořád se ale jedná o fázi, kterou lze zvrátit. Taková noha při chůzi nadměrně zatěžuje vnitřní stranu chodidla, což snadno poznáte třeba na nerovnoměrně sešlapané obuvi.


K nejvážnějšímu poškození nohy dochází ve třetím stupni plochonoží. Tehdy jsou měkké tkáně nohy už zcela přizpůsobené nepřirozené zátěži a stavu chodidla, které došlapuje už téměř výhradně na vnitřní stranu, a ta tak nese většinu tělesné váhy. V takové fázi už nohy nelze odnaučit špatným návykům a od bolestí lze ulevovat jen ortopedickými doplňky – třeba speciálními stélkami Formthotics.

Stélky Formthotics

Jedinečný způsob vymodelování vlastní vložky, který vás zbaví obtíží!

Kde se vzala plochá noha?

Příčinou plochých nohou bývá jejich chronické přetěžování, nejčastěji je na vině nadváha. Častou příčinou je také to, že nohy dostatečně nevystavujeme přirozenému povrchu, který se v posledních desetiletích z měst docela vytratil. Noha je přirozeně navyklá chodit po trávě, hlíně, písku nebo kamení. A protože ji přirozenému terénu dostatečně nevystavujeme, chodidlové svaly ochabují. Na vině mohou být i některé genetické faktory, které mohou způsobovat uvolňování vazů. V některých případech se může plochá noha objevit i v těhotenství jako důsledek rychlých změn v těžišti těla.

Vždy však platí, že ke zdravým nohám vám pomůže zdravá tělesná váha. Chodidlům prospějete také vhodnou stimulací – zkuste v lese nebo po trávě chodit naboso nebo obout barefoot boty, vystavovat svá chodidla překážkám a probouzet svaly, na které jsme v pevných botách úplně zapomněli.

Prevence a léčba plochých nohou

Nejlepší prevencí snad každé choroby je zdravý životní styl. V našem případě to znamená pečovat o zdravou tělesnou váhu a vystavovat svá chodidla nerovnostem a přirozenému povrchu. Choďte naboso po tvrdých i měkkých površích, zkoušejte to v chladu i teplu. Pokud už pociťujete v důsledku plochých nohou jakékoli potíže, doporučujeme vyhledat ortopeda. Ten vám v raných fázích doporučí preventivní cviky a při větším poškození i vhodné ortopedické doplňky. V naší ordinaci na Praze 9 vám rádi pomůžeme.

Objednávkový formulář

    Potřebujete se objednat na vyšetření? Volejte na telefon 797 994 362 nebo nám napište email info@orthomedica.cz anebo nás můžete kontaktovat přes tento formulář a my se vám co nejdříve ozveme. Společně se pak domluvíme na dalším postupu.